|
1. A kutatás háttere
2008.márciusban a Horizont Reklám Kft. megbízást adott a Szonda Ipsos részére építési hálók és neonreklámok helyszíneire vonatkozó szimuláció elvégzésére, ezen keresztül elérési és kontaktusadatok szolgáltatására a budapesti lakosság célcsoportjában.
1.1 Módszertan - Az Outdoor Mapping rendszerről
Az utazók demográfiai adatait havi rendszerességgel, 800 fős, a 28.000 főnél népesebb városokban (Budapest és 43 vidéki város) élő 15-70 közötti lakosság összetételét nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentáló mintán vesszük fel. Az adatfelvétel személyes, érintőképernyős laptopokkal támogatott, face-to-face interjúkkal történik (CAPI) a megkérdezettek otthonában. Kiképzett kérdezőbiztosaink az otthonukban keresik fel a mintába került személyeket és sztenderd kérdőívet kérdeznek le tőlük a laptop segítségével. Az adatfelvétel során a
kérdezettek főbb szocio-demográfiai adatai kerülnek rögzítésre.
1.1. Módszertan - Az Outdoor Mapping rendszerről
A demográfia adatok felvételekor megkérdezett mintán – a kérdezés során egyedileg fejlesztett térinformatikai alkalmazás segítségével történik a kérdezettek városokon belüli utazási szokásainak felvétele. Az utazási adatok felvétele a jelenleg elérhető legpontosabb
1:4000-es arányú, GPS pontosságú – fél évente frissülő digitális térképeken történik. Az alkalmazás lehetőséget nyújt a közlekedési szokások közlekedési eszköz szintű – a tömegközlekedési eszközök esetén járatszintű felvételére, valamint az egyes POI-k (Point Of
Interest) – például középületek, áruházak, bevásárlóközpontok utazás közbeni érintésének rögzítésére.
Mintanagyság, mintaösszetétel
A demográfiai adatok felvételéből 44 város 15-70 év közötti lakosságát reprezentáló, két év adatait tartalmazó, összesen 19 200 fős adatbázis jön létre.
1.2. Módszertan – A kutatás módszertana
1. Szakasz – útelemek kiválasztása
A kutatás során elsőként minden megadott felületet „elhelyeztünk” a térképen és megvizsgáltuk, melyek azok az utak (útelemek), amelyekről az adott felület láthatósága biztosítva van.
2. Szakasz – szimuláció
Az elemzés második szakaszában az egyes pontokhoz tartozó útelemek kijelölése után szimulációt futtattunk, melynek eredményeképpen minden kiválasztott útelemre vonatkozóan
elérési adatokat kaptunk.
3. Szakasz – súlyozás
Az elemzés utolsó szakaszában a megadott felületek mérete, pontos elhelyezkedése és megvilágítottsága szerint súlyoztuk az eredményeket.
1.3. Módszertan – Az elemzésben használt mutatók leírása
● Reach: elértek száma az adott célcsoportban. (azok, akik legalább egyszer érintették az adott útelemet, útelem-csoportot)
●Reach%: elértek százalékos aránya célcsoporton belül (Reach/Célcsoport számossága)
●Effektív Reach: Effektív elértek száma az adott célcsoportban (azok, akik legalább k alkalommal érintették az adott útelemet, útelem-csoportot)
●Effektív Reach %: effektív elértek százalékos aránya célcsoporton belül (Effektív Reach/Célcsoport számossága)
●GI (Gross Impression): Kontaktusok száma. Megmutatja, hogy a célcsoport tagjai összesen hányszor érintették az adott útelemet, útelem-csoportot

1.3. Módszertan – Az elemzésben használt mutatók leírása
●Effektív GI: Effektív Kontaktusszám. Megmutatja, hogy a célcsoport tagjai közül azok, akik legalább k alkalommal érintették az adott útelemet, útelem-csoportot, összesen hányszor érintették az adott útelemet, útelem-csoportot
●GRP (Gross rating Point): A célcsoporthoz tartozó kontaktusok aránya a célcsoport egészéhez viszonyítva: GI / célcsoport számossága.
●Effektív GRP: A célcsoport effektíven elért tagjainak összes kontaktusainak aránya a célcsoport egészéhez viszonyítva: Effektív GI / célcsoport számossága.
●OTS (Opportunity to See): Átlagos kontaktusszám az elértek körében (GI/Reach)
●Effektív OTS: Átlagos kontaktusszám az effektív elértek körében (GI/effektív Reach)
|
|